مدیران نواندیش

مزایای ارزیابی ۳۶۰ درجه

چهارشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۴ ق.ظ



 ارزیابی ۳۶۰ درجه یک روش و ابزار کارآمد برای سازمان هاست که کارکنان را قادر می سازد بازخورد عملکرد خود را از سرپرست، همکاران، مشتریان و ... دریافت کنند. در اغلب ارزیابی های ۳۶۰ درجه کارکنان توسط خودشان نیز ارزیابی می شوند.

ارزیابی ۳۶۰ درجه به هر فرد  اجازه می دهد تا از چگونگی اثرگذاری عملکرد خود  بر دیگر کارکنان، همکاران و مدیران  آگاهی یابد. بیشترین تاثیر فرآیند ارزیابی ۳۶۰ درجه، بازخوردی است که بر پایه ی رفتار کارکنان می باشد، رفتاری که توسط دیگر همکاران قابل مشاهده است.

هدف از ارزیابی ۳۶۰ درجه کمک به افراد جهت درک نقاط قوت و قابل بهبود آنها و درگیر کردن جنبه های مورد نیاز افراد جهت توسعه فردی و حرفه ای آنها می باشد.

روش کار ارزیابی :

- فرآیند و ابزارهای مورد نیاز جهت ارزیابی را انتخاب کنید.

- یک ارزیاب انتخاب کنبد.

- از بازخورد ها استفاده کنید.

- بازخورد ها را مرور و  بررسی کنید.

- فرآیند ها را با یک سیستم مدیریت عملکرد بزرگتر ادغام کنید.

اگر ارزیابی ۳۶۰ درجه درست پیاده سازی شود، کارکنان را به ارائه خدمات به مشتری تشویق و به آنها جهت توسعه مهارت های فردی کمک می کند، اگرچه در صورت پیاده سازی نادرست، سازمان دچار فاجعه ایی می شود که برای بهبود آن ماه ها و سالها زمان نیاز است.

https://www.appraisal-smart.com/Image_Man_In_Circle_Web.jpg

مزایای ارزیابی ۳۶۰ درجه :

ارزیابی ۳۶۰ درجه جنبه های مثبت بسیاری دارد. انجمن آموزش و توسعه آمریکا (ASTD) روش های آموزشی بیش از ۷۵۰ سازمان را مرور کرد و  ۵۵ سازمان که در فرآیند آموزش پیشرو بودند، به شدت به بازخورد کارکنان از جمله بازخورد ۳۶۰ درجه تکیه کرده و با بررسی این بازخورد ها و عملکرد افراد،  برنامه های توسعه فردی برای کارکنان در نظر می گرفتند.  ASTD  هم چنین  اعلام کرد که درصد این سازمان ها برنامه های توسعه فردی و ۲۵ درصد ارزیابی ۳۶۰ درجه را برای بیشتر کارکنان خود به کار می برند.


ادامه مطلب

  • modirno modirno

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی