مدیران نواندیش

۶ مزیت تقسیم بندی بازار برای کسب و کارها

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۱۸ ب.ظ


تصور کنید معلم هستید و تنها چیزی که به شما می‌گویند این است که شما باید به دانش آموزان درس بدهید! مطمئنا شما سوال‌ های زیادی خواهید داشت ...

به کدام پایه از دانش آموزان باید درس بدهم؟ موضوعی که باید تدرس کنم چیست؟ برنامه زمانی کلاس چیست؟ و غیره. اگر شما این سوالات را نپرسید، آنگا اصطلاح دانش آموزان برای شما یک اصطلاح بسیار عمومی و کلی خواهد بود، و شما نمی‌ دانید که به چه کسی باید درس بدهید و یا اینکه چه چیزی را باید تدریس کنید.

همین موضوع را می‌ توان درباره شرکت‌ها مطرح کرد. اگر شما بازارتان را تقسیم بندی نکنید، آنگاه کارمندان شما نمی‌دانند به چه کسانی باید محصولات را بفروشند و یا اصلا چه چیزی را باید بفروشند. شما نمی‌توانید بدون تقسیم بندی بازار، یک استراتژی بازار را تهیه کنید.

تقسیم‌ بندی‌ بازار توسط شما و بر اساس آمیخته بازاریابی شرکت انجام می‌ گیرد. اگر بخش خاصی را مورد هدف قرار داده ‌اید، باید آمیخته بازاریابی خود را تغییر داده  و آن را با نیازهای آن بخش خاص هماهنگ کنید. بنابراین بدون تقسیم بندی، گروه هدف شما جمعیتی بیش نیست و شما هرگز نخواهید فهمید که چگونه می‌ توانید آنها را برای فروش محصولات خود مورد هدف قرار دهید.

تقسیم بندی بازار

۶ مزیت اصلی تقسیم بندی بازار عبارتند از:

۱) تمرکز شرکت

تقسیم بندی یک روش مؤثر برای افزایش تمرکز یک شرکت به بخش ‌هایی از بازار است. اگر شما تمرکز و توجه بهتری داشته باشید، بدیهی است که می‌ توانید کسب و کار بهتری نیز داشته باشید. شرکت‌ های خودرو سازی متعددی تمرکز خود را به بخش ‌های کوچک خودرو معطوف کرده ‌اند.

یعنی اینکه شرکت تمرکز و توجه خود را برای رسیدن به سود و بازده بیشتر تغییر داده است. بنابراین شرکت‌ها بخش‌ های جدید را مبنای استراتژی‌ های خود قرار می‌ دهند که باعث تمرکز و سودآوری آن شرکت می‌ شود.

۲) افزایش رقابت

طبیعتاً، وقتی که توجه و تمرکز شما افزایش پیدا کند، رقبای شما در آن بخش از بازار افزایش پیدا می‌ کنند. اگر تمرکز شما بر روی افراد جوان است، پس یادآوری برند شما و قضاوت آن توسط جوانان بسیار فراوان و زیاد است.

اگر سهم بازار شما افزایش یابد آنگاه احتمال ورود یک رقیب به این بازار بسیار کم می‌شود. و وفاداری به برند شما افزایش می‌ یابد. بنابراین تقسیم بندی بازار باعث افزایش رقابت یک شرکت از منظری نو و جدید می ‌شود.

ادامه مطلب

  • modirno modirno

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی