ارزیابی رفتار مصرفکننده برای تقویت کسبوکار

ارزیابی رفتار مصرفکننده نگاهی دقیق به انگیزهها، استدلالها و اقداماتی که به تصمیم خرید میانجامد را دارا میباشد. شناخت جنبههای رفتار مصرفکننده و روشهای مطالعه، بینش ارزشمندی برای کسبوکار فراهم نموده و تکنیکهای مهمی برای پیشرفت کسبوکارتان به شما پیشنهاد میکند.
رفتار مشتری
روانشناسی رفتار مصرفکننده از منظر دلایل خرید و عوامل مرتبط که میتوانند بر تصمیمگیری اثرگذار باشند، به طور گستردهای مورد مطالعه قرار گرفته است. هنگام خرید، اکثر مصرفکنندگان به طور مداوم فکر میکنند که چرا و به چه علت این خرید را انجام میدهند اما استدلالشان ترکیبی از چندین جنبه است.
تحقیقات سه دلیل اساسی خرید را یافتهاند:
-نیاز : غذا، محل سکونت، پوشاک، مراقبتهای بهداشتی، مراقبت از کودکان و ....
-نماد وضعیت اجتماعی : لباسهای مد روز، ماشینهای گران قیمت، خانههای بزرگ
-هدایا : خرید با هدف هدیهدادن به دیگران
تحقیقات همچنین سه دلیل خریدن نکردن مصرفکنندگان را نیز پیدا کردهاند:
-عدم نیاز : مصرفکننده به آن محصول احتیاج ندارد و آن را خریداری نمیکند.
-کمبود مالی : پولی برای خرید کردن کافی نیست.
-دوست نداشتن : مصرفکننده محصول را دوست ندارد.
چگونه رفتار مصرفکننده مورد مطالعه قرار میگیرد؟
با گذشت زمان، محققان اجتماعی روشهای زیادی را برای بررسی مصرفکنندگان و رفتارهایی که باعث تصمیم به خرید میشوند یافتهاند.
تحقیقات به دو دسته تقسیم میشوند؛ تحقیق اولیه که به صورت فردی یا سازمانی طراحی و اجرا میشود، تحقیق ثانویه از اطلاعاتی که توسط دیگران جمعآوری شده و برای نتیجهگیریهای جدید یا متفاوت استفاده میشود.
بعضی از روشهای تحقیق اولیه عبارتند از:
-نظرسنجیها : نظرسنجی یک روش ایدهآل برای جمعآوری مقدار زیادی اطلاعات خاص است، میتواند شامل سوالات باز باشد (به عنوان مثال، شما ساکن کدام شهر هستید؟) یا سوالات چند گزینهای (به عنوان مثال، آیا ازدواج کردهاید؟ بله یا خیر). نظرسنجیها میتوانند از طریق ایمیل ارسال یا توسط اشخاص انجام شوند.
ادامه مطلب
- ۹۶/۰۴/۱۳