مدیران نواندیش



در مقاله قبلی به توضیح رفتار مصرف کننده و اهمیت آن در کسب و کار پرداختیم و گفتیم که اهمیت درک رفتار مصرف کننده برای بازاریابان چه ضرورتی دارد. در این مقاله نیز به ادامه مطلب پرداخته و توضیحاتی در این خصوص ارائه می دهیم.

۳-درک عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید مصرف‌کننده

بازاریابان باید تا قبل از ورود مصرف‌کننده به بازار عواملی را که بر رفتار خرید آن‌ها اثرگذار می‌باشند، شناسایی نمایند. عوامل متعددی برروی تصمیم خرید مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارند مانند عوامل اجتماعی، فرهنگی، روانی و شخصی.

درک این عوامل به بازاریابان کمک می‌کند تا محصول را در زمان مناسب به مصرف‌کنندگان بازار هدف بفروشند. به عنوان مثال، اگر بازاریابی محصولات حلال را به فروش می‌رساند، ابتدا باید همه عواملی را که می‌توانند بر مصرف‌کنندگان محصولات حلال تأثیرگذار باشند، شناسایی نماید. به عنوان مثال آن‌ها باید مناطق خاصی را که غذای حلال بیشتر در آن‌ها بفروش می‌رسد به عنوان بازار هدف خود قرار دهند.

بازاریابان باید به تأثیرات فرهنگی همانند دین، ارزش‌ها و هنجارهای مردم یا جوامع مورد هدف و شیوه زندگی مصرف‌کنندگان هدف توجه نمایند.

بازاریابان می‌توانند استراتژی‌های مختلفی را پیشنهاد دهند تا مصرف‌کنندگان هدف را به خرید محصولات یا خدمات متقاعد کنند.

علاوه براین بازاریابان باید عوامل تأثیرگذار بر تصمیم خرید مصرف‌کنندگان را شناسایی کنند. اگر بازاریابان نتوانند این عوامل را بشناسند، موفق به متقاعدکردن مصرف‌ کننده به خرید محصول نخواهند شد یا خواسته‌های مصرف‌کنندگان برآورده نمی‌شود.

برخی متغیرها به طور مستقیم قابل مشاهده نیستند. در چنین شرایطی، درک کامل مفاهیم و نظریات رفتار مصرف‌ کننده به بازاریابان کمک می‌کند تا رفتار خرید مصرف‌ کننده را به میزان معقولی پیش‌بینی نمایند.

بنابراین، درک رفتار مصرف‌ کننده در هنگام خرید یک محصول بسیار پیچیده است و نیازمند این است تا بازاریابان به طور مداوم مفاهیم و نظریه‌های مختلف در زمینه بازاریابی موفق را درک کنند و در کار خود استفاده نمایند.

۴-درک تصمیم مصرف‌کننده در مورد رد یک محصول یا خدمت

بازاریابان باید بر نحوه پاسخگویی و واکنش مصرف‌ کننده در مورد تمام محصولات و خدماتی که به بازار عرضه می‌شوند توجه نمایند. بازاریابی موثر یک محصول توسط فروشندگان، به ارائه درست محصول به افراد متناسب با آن کمک می‌کند.
ادامه مطلب

  • modirno modirno

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی